• با توجه به ماهیت این مکان ها همیشه پتروشیمی ها و مراکز پردازش گاز یکی از محیط های آسیب پذیر در برابر حریق می باشند که اثرات بلقوه بزرگ اجتماعی ، سیاسی ، مالی و زیست محیطی بزرگی را در بر دارد که به همین دلیل همیشه نگرانی های زیادی در رابطه ایمنی از حریق در این مکان ها وجود دارد.

  • از آنجا که ایجاد یک شعله در پتروشیمی ها یا مراکز پردازش گاز می تواند باعث تولید ناگهانی سطح وسیعی از حرارت شود بنابراین پتاسنیل این مکان ها برای گسترش حریق بسیار زیاد و قابل توجه می باشد. اثرات حریق در پتروشیمی ها می تواند بسیار ویرانگر و غیر قابل جبران باشد که به عنوان مثال می توان به حریق ایجاد شده در پایانه نفتی بریتانیا در سال 2005 اشاره کرد .

  • شروع حریق در این پایانه نفتی باعث شد تا براثر یک انفجار 20 مخزن بزرگ ذخیر نفت در معرض حریق قرار گرفته و در نتیجه آتش به شکل باورنکردنی ای گسترش پیدا کند که این انفجار تا فاصله 200 کیلومتری قابل شنیدن بود و در این حادئه حدود 244 نفر از نیروی انسانی از بین رفتند.

  • یکی دیگر از آتش سوزی های بزرگ اخیر ، آتش سوزی پایاشگاه شهر تگزاس در سال 2005 و همچنین آتش سوزی سال 2009 پالایشگاه نفت catano که می توان آن را به یک آتش سوزی مثال نزدنی تشبیه کرد. مثال های فوق نشان می دهد که ارزیابی مهندسی از خطرات و در نتیجه ارائه متدهای حفاظت از حریق و انفجار توسط یک تیم مهندس و با تجربه که مطالعات زیادی نیز در این زمینه داشته است می تواند به حداقل رساندن عواقب ناشی از این طور فاجعه ها کمک شایان ذکری بکند . هیدروکربن و حریق سریع یکی از مهمترین و بیشترین عوال ایجاد حریق در ایستگاه های نفتی ، پتروشیمی ها و مراکز پالایش گاز ریسک حریق ناشی از “حریق سریع” و یا ” اسپری” می باشد. حریق سریع ” Jet Fire” معمولا شامل یک شعله بسیار قوی که توسط یک سوخت قابل احتراق ایجاد می شود می باشد که در یک مسیر مستقیم آزاد می شود که نتیجه یک نشت یا یک نقص در محفظه نگهداری سوخت می باشد.

  •  پتروشیمی
  • این وضعیت می تواند باعث ایجاد سطح وسیعی از گرمای موضعی به همراه درجه اغراق امیزی از شار گرما شود که همین عامل باعث فرسایش شدید تجهیزات حفاظت از حریق ، آسیب رساندن به قطعات فولادی ساختمان و پارگی شدید لوله ها و اتصالات بکار رفته در این مراکز می شود. خواص حریق سریع ” Jet Fire” وابسته به فاکتور های بسیار زیادی می باشد از جمله نوع ترکیب سوخت و شرایط انتشار می باشد و اگرچه تحقیقات زیادی در سالهای اخیر در رابطه با این موضوع شده است اما هنور ابهامات زیادی پبرامون آن وجود دارد. اگرچه خطرات ناشی از آن به راحتی قابل درک می باشد اما پیش بینی روند انتقال گرما از آتش به محل ذخیره سازی کار آسانی نیست. این یکی از دلایل حریق های سریع می باشد و در واقع حریق های هیدروکربن عموما به سختی توسط تجهیزات اطفا حریق معمل قابل کنترل می باشند به طوریکه این تجهیزات تنها برای خاموش کردن یک شعله معمولی طراحی و ساخته شده اند.

شرکت تارنمای طلایی ارایه دهنده انواع مختلف محصولات در زمینه اعلام و اطفا حریق است .

Table of Contents