دتکتور نوتیفایر چیست؟

وسیله یا ابزاری که برای تشخیص وجود یک شی یا ماده خاص طراحی شده است. در اصطلاح آتش نشانی دتکتور به وسیله ای گفته می شود که توسط آن می توان حریق یا اثرات جانبی آن مثل دود و حرارت را تشخیص داد.

تغذیه دتکتور:

دتکتور اکثر اوقات به صورت ولتاژ 24 ولت جریان مستقیم تغذیه می شود اما برخی از دتکتورها نیز از ولتاژ 12 و 48 ولت جریان مستقیم و 220 ولت جریان متناوب برخوردار هستند. همچنین جریانی که دتکتورها در حالت عادی از خود عبور می دهند چندین میلی آمپر است که جریان عبوری هنگام حریق افزایش می یابد.

شرکت تارنمای طلایی به عنوان نمایندگی فروش تجهیزات نوتیفایر در ایران آماده ارائه خدمات به مشتریان می باشد.

انواع دتکتور آتش نشانی

  1. دتکتور اعلام حریق حرارتی
  2. دتکتور اعلام حریق دودی
  3. دتکتور اعلام حریق شعله ای
  4. دتکتور اعلام حریق گازی
  5. دتکتور اعلام حریق مولتی (ترکیبی)

دتکتور حرارتی

دتکتورهای حرارتی ساختار ساده ای دارند که متناسب با ساختارشان سرعت واکنش پایین تری دارند. این دتکتورها به تغییرات دما حساس هستند و با تغییر ناگهانی فعال می شوند. همچنین محدوده پوشش دهی آن ها کم است اما ارزان هستند و قابلیت اطمینان بیشتری دارند. دتکتور حرارتی در دو نوع دما ثابت و افزایشی وجود دارد. همچنین بعضی از دتکتورهای حرارتی نقطه ای هستند و برخی خطی.
دتکتور حرارتی در آتش سوزی های سریع کاربرد بیشتری دارد.

دتکتور دودی

دتکتور نوتیفایر

جزء یکی از رایج ترین دتکتورها است. به دود ناشی از حریق حساس است. سرعت واکنش، پوشش دهی و قیمت آن بیشتر ولی اطمینان کمتری نسبت به دتکتور حرارتی دارد. دتکتور دودی بر اساس مکانیسم عملکرد به چهار نوع دتکتور دودی نوری، یونیزاسیون، بیم دتکتور و دتکتور دودی مکشی تقسیم می شود.

دتکتور دودی اپتیکال یا فوتوالکتریک پرکاربرد ترین نوع دتکتور دودی در سیستم اعلام حریق متعارف است و از طریق مکانیسم پراکندگی نور و قطع و وصل آن عمل می کند. مقابل دتکتور دودی اپتیکال دتکتور دودی یونیزه قرار دارد و مکانیسم عمل آن به این صورت است که با استفاده از ذرات آلفا، صفحه باردار و ذرات دود منبع رادیو اکتیو تشکیل می دهد و با ورود دود به محفظه و کاهش جریان فعال می شود. لازم به ذکر است استفاده از دتکتور دود یونیزه سال هاست که منسوخ شده است.
دتکتور دودی در آتش سوزی کند و آتشی که دود ایجاد می کند کاربرد دارد. سعی می شود در محیطی که خود در حالت عادی دارای دود و آلودگی ست استفاده نشود.

دتکتور شعله ای

این نوع دتکتور آتش نشانی، امواج الکترومغناطیس نور آتش را دریافت می کند و به آن واکنش نشان می دهد. دتکتور شعله ای در چندین نوع حساس به مادون قرمز و فرابنفش و ترکیبی از این دو در بازار موجود است که بسته به نوع آن به طیف خاصی از امواج حساس است. قیمت دتکتور شعله به دلیل واکنش بسیار سریعی که دارد زیاد است. زاویه دید این دتکتورها 120 درجه است.
دتکتور شعله بیشتر در محیطی که آتش سوزی شعله بدون دود است کاربرد دارد.

دتکتور گازی

جهت تشخیص گازهای سمی و خطرناک ناشی از احتراق و همچنین حریق پذیر استفاده می شوند. به دو صورت پرتابل و ثابت در بازار عرضه می شوند.
دتکتور گازی اگرچه مصارف خانگی نیز دارد اما به وفور در صنعت استفاده می شود.

دتکتور مولتی (ترکیبی)

گاهی به جای یک سنسور در یک دتکتور آتش نشانی از دو سنسور استفاده می شود که موجب ایجاد دتکتور ترکیبی می شود. دتکتورهای ترکیبی از قبیل دتکتورهای دودی حرارتی و دتکتور گازی حرارتی هستند.

در جدول زیر 4 نوع دتکتور حرارتی، دودی، شعله ای و مکشی از نظر سرعت واکنش دتکتور به حریق، میزان هشدار کاذب، قیمت و کاربرد آن مقایسه شده اند. به طور مثال دتکتور دودی هم از نظر سرعت واکنش و میزان هشدار کاذب و هم قیمت خرید نسبت به دتکتور حرارتی بالاتر است.

مقایسه انواع دتکتور
نوع سرعت نسبی احتمال هشدار کاذب قیمت نسبی کاربرد
حرارتی آرام کم کم شعله ور شدن آتش در فضای محدود و بسته
دودی سریع متوسط متوسط آتش سوزی در فضای باز و یا محدود
شعله خیلی سریع بالا بالا شعله ور شدن آتش، مقدار بالای خطر
مکشی سریع کم و متوسط متوسط و بالا فضای باز همراه با گرد و غبار، مقدار بالای خطر

دتکتورهای اعلام حریق نوتیفایر

برند نوتیفایر مجموعه‌ای گسترده از دتکتورهای هوشمند از جمله دتکتور دودی فوتوالکتریک، دتکتورهای حرارتی، دتکتور گاز مونوکسید کربن و دتکتورهای ترکیبی را برای پوشش‌دهی کاربردهای مختلف تولید و عرضه می‌کند.

دتکتور دودی فوتوالکتریک اعلام حریق نوتیفایر

محفظه‌ی حسگر نوری منحصربفرد دتکتور فوتوالکتریک اعلام حریق نوتیفایر برای حس کردن و تشخیص دود ناشی از طیف گستره‌ای از منابع احتراق مهندسی شده است. دتکتورهای هوشمند آدرس‌پذیر دارای قابلیت شناسه‌ی نقطه‌ای هستند که هر دتکتور را قادر می‌سازد با سوئیچ‌های چرخشی تنظیم شوند تا مکان‌های دقیق دتکتور فعال شده را مشخص کند. میزان حساسیت دتکتورها را می‌توان با استفاده از نرم‌افزار پنل مرکزی، متناسب با محیط برنامه‌ریزی و تنظیم کرد. بعلاوه، حساسیت دتکتور به طور مداوم نظارت شده و به پنل گزارش داده می‌شود. ویژگی‌ها و مزایای این دتکتورها:

  • طراحی شیک و ساده
  • موجود در دو رنگ سفید روشن (برای نصب‌های جدید) و عاجی (برای سیستم‌های قدیمی)
  • تشخیص دود فوتوالکتریک
  • ارتباطات آنالوگ
  • جریان کم در حالت استندبای
  • سوئیچ آدرس چرخشی
  • دارای LED دوگانه برای دید 360 درجه

دتکتورهای حرارتی اعلام حریق نوتیفایر

دتکتورهای هوشمند (آدرس‌پذیر) نوتیفایر با قابلیت point ID، هر دتکتور را قادر می‌سازد تا با سوئیچ‌های آدرس چرخشی تنظیم شود تا مکان دقیق دتکتور فعال شده در حریق را بتوان تشخیص داد. دتکتورهای حرارتی اعلام حریق نوتیفایر از یک مدار حسگر ترمیستور نوآورانه برای تشخیص 135 درجه‌ی فارنهایت ثابت و نرخ دمای افزایشی و تشخیص دمای 190 درجه‌ی فارنهایت برای حفاظت مقرون به صرفه و هوشمند اموال استفاده می‌شود.

  • طراحی ساده و شیک
  • تشخیص دودی حرارتی
  • ارتباطات آنالوگ
  • جریان کم در حالت استندبای
  • سوئیچ آدرس چرخشی
  • دارای LED دوگانه برای دید 360 درجهدتکتورهای حرارتی نوتیفایر همزمان از نوع دما ثابت (دمای 135 درجه‌ی فارنهایت) و دما افزایشی هستند.

سیستم‌های اعلام و اطفا حریق بخش مهمی از ایمنی ساختمان‌های مختلف هستند. دتکتور نوتیفایر نیز به همین خاطر طراحی شده است. برای خرید دتکتور های نوتیفایر و اطلاع از قیمت دتکتور اعلام حریق می‌توانید با شرکت تارنمای طلایی تماس بگیرید.

در این مطلب به معرفی انواع دتکتور های اعلام حریق نوتیفایر و تجهیزات حفاظت در برابر حریق پرداختیم. اعلام حریق نوتیفایر در ایران یکی از پرفروش‌ترین محصولات خارجی است که به خاطر قابلیت اطمینان و کیفیت بالای محصولات بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکت تارنمای طلایی به عنوان نماینده رسمی محصولات نوتیفایر به فروش محصولات این برند می‌پردازد.

Table of Contents