یکی از روش‌ های اعلام بروز حریق در سیستم ‌های اعلام حریق بهره مندی از شستی‌ ها می باشد. شستی زیمنس یکی از تجهیزات الکترونیکی در سیستم اعلام حریق است که برای اعلام خطر به شکل دستی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. مثلا وقتی فرد متوجه حریق می‌ شود می ‌تواند با فشردن این شستی، سیستم اعلام حریق را فعال نماید و ساکنان و مسئولان مربوطه را از وقوع خطر آگاه کند.

شرکت تارنمای طلایی به عنوان نمایندگی فروش تجهیزات زیمنس در ایران آماده ارائه خدمات به مشتریان می باشد.

شستی یا شاسی اعلام حریق زیمنس

شستی اعلام حریق یکی از اجزای تشخیص اعلام‌ حریق دستی محسوب می شود، که در سیستم اعلام‌حریق شاسی، اعلام حریق دارای یک میکروسوییچ می باشد که در حالت عادی قطع و در حالت هشدار متصل می شود. شستی‌های اعلام حریق دستی در دو نوع شیشه شکستنی و فشاری قابل ریست شدن موجود می باشند.

شستی ها معمولی در مسیرهای خروجی ساختمان و در مکان های قابل مشاهده و در دسترس نصب و تعبیه می شوند. بنابراین اشخاص به آسانی می توانند هنگام آتش سوزی به آن ها دسترسی پیدا کرده و آن را فعال نمایند.شستی‌ های اعلام‌حریق بطور معمول از فلز و یا پلی کربنات ساخته می شوند و در ساختار الکتریکی آن ها امکان دارد از تیغه های باز و بسته اضافی، برای صدور فرامین همزمان استفاده شود.

به طور کلی شستی اعلام حریق معمولا در دو مدل فشاری قابل ریست شدن و شیشه شکستنی طراحی و تولید می گردد  که برای اعلام حریق دستی کاربرد دارند. در هر دو نوع در حالت عادی کنتاکت شاستی اعلام حریق باز می باشد (N.O) و در حالت اعلام حریق، یک مقاومت سری شده با سوئیچ داخلی شستی که مقدار آن معمولا 470 اهم است در مسیر زون به طور موازی با سایر تجهیزات روی زون و مقاومت انتهای خط قرار می گیرد. با قرار گرفتن مقاومت 470 اهم در مسیر زون، کنترل پنل این شرایط را به عنوان شرایط  آلارم تشخیص داده و آژیر اعلام حریق فعال می شود.

در نوع شیشه­ ای ،شستی های اعلام حریق تحت فشار قرار دارد و با شکسته شدن شیشه آزاد شده و کنتاکت بسته می­ شود. این محصول معمولا دارای سوئیچی برای ریست کردن می­ باشد تا پس از استفاده  از شستی بتوان دوباره آن ­را در حالت عادی قرار داد.

انواع شستی های اعلام حریق و علت استفاده از آن ها

شستی زیمنس
معمولا شستی های اعلام حریق را در دو نوع شیشه شکستنی یا طلق دار و فشاری (قابل ریست شدن و آزاد) دسته بندی می کنند. هر دوی این شستی ها به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرند.

ضوابط محل نصب شستی اعلام حریق:

  1.     لازم است در هر زون و هر طبقه حداقل یک شستی نصب گردد.
  2.  شستی ها در فاصله مناسب  قرار و نصب شود و نیازی  نباشد افراد برای فعال کردن آن مسافت بیش از 20 متر را طی نمایند.
  3.    در مکان هایی که نور کافی دارند و در هر زمان از شبانه روز قابل مشاهده هستند نصب گردد.
  4.    در ارتفاع 140 سانتی متر از کف زمین نصب شوند.
  5.  در مسیر راه رو ها و خروج های اضطراری نصب شوند.
  6. خارج از مسیرهایی که احتمال خطر در آن ها وجود دارد نصب شوند، تا افراد جهت فعال نمودن آن با مشکل رو به رو نگردند.
  7.   شستی ها باید در مکان هایی نصب شوند که افزایش درجه حرارت، رطوبت، فرسایش و … وجود نداشته باشد.

موارد مهم در نصب شستی اعلام حریق

  • طرز به کار انداختن همه آن ها به یک گونه و آسان می باشد .
  •  به نحوی استقرار می بایست که فرد مجبور نباشد بیش از 20 متر طی مسافت و آن را به صدا در آورد .
  •  بارز و مشخص بوده و خالی از هرگونه مانع باشد ( نور کافی در روز و شب داشته باشد)
  •  در ارتفاع 140 سانتیمتری از سطح کف نصب گردد و برای هر طبقه دست کم یک شستی نصب شود .
  •  در محلی باشد که فردی که می خواهد آن را بکار اندازد بی جهت در معرض خطر قرار نگیرد .
  • محل نصب در مسیر های خروجی اضطراری و در انتهای راهرو و در محل های خروج که به سمت بیرون منتهی می گردند باشد .
  •  رنگ محل نصب با رنگ خود شستی متضاد باشد . ( رنگ شستی اعلام حریق باید قرمز باشد)

سخن اخر

در سیستم اعلام حریق شستی اعلام حریق از یک میکرو سوییچ برای قطع یا وصل برخوردار می باشد که در حالت عادی قطع است و با مشاهده حریق توسط افراد شیشه روی آن شکسته و آژیر به صدا در می آید .شستی ها باید در مسیرهایی استفاده شوند  که در آن رفت و آمد زیاد است و افراد بتوانند در صورت مشاهده ی حریق به سرعت با فشار دادن دکمه ی شستی دیگران را از وجود حریق با خبر سازند، این سیستم ها باید در اماکنی نصب گردد که افراد به آن دسترسی سریع داشته باشند، سرعت عمل در تشخیص آتش سوزی حائز اهمیت می باشد، شستی ها اغلب  در قسمت های خروجی، ورودی و راه پله ها نیز نصب می گردد، در غیر این صورت باید از سیستم های اتوماتیک برای محیط استفاده شود.

برای خرید دتکتور های نوتیفایر و اطلاع از قیمت شستی اعلام حریق می‌توانید با شرکت تارنمای طلایی تماس بگیرید.

در این مطلب به معرفی انواع شستی های اعلام حریق زیمنس و تجهیزات حفاظت در برابر حریق پرداختیم. اعلام حریق زیمنس در ایران یکی از پرفروش‌ترین محصولات خارجی است که به خاطر قابلیت اطمینان و کیفیت بالای محصولات بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. شرکت تارنمای طلایی به عنوان نماینده رسمی محصولات زیمنس به فروش محصولات این برند می‌پردازد.

Table of Contents