سیستم اطفا حریق fm200 چیست؟

سیستم اطفا حریق fm200 ، در سیستم های اطفا حریق گازی بر اساس سال ها تجربه در زمینه طراحی سیستم ، تهیه , نصب سیستم اطفا حریق  fm200 و راه اندازی آن انتخاب برتر  می باشد. این گاز  معمولاً با نام HFC-227ea نیز شناخته می‌شود، که یک ضد حریق محسوب می شود و  اثری از خود به جا نمی گذارد.

این مهم ضمن به حداقل رساندن آسیب های احتمالی حاصل از عملیات Fm200، موجب کاهش زمان تعطیلی محل حریق پس از عملیات اطفا خواهد شد. از همین رو این سیستم گازی به عنوان یکی از خاموش کننده مورد تایید سازمان جهانی NFPA می باشد و با استاندارد 2001 مطابقت دارد.

 گاز اطفا حریق fm200 

FM200 یا HFC227ea یک گاز بی رنگ است که تحت فشار برای ذخیره سازی،  مایع می شود. مانند هالون 1301 سطح سمیت پایینی دارد و با نیتروژن تا 24.8 بار (360psi) تحت فشار فوق العاده قرار دارد .

نصب سیستم اطفا حریق fm200

نصب سیستم گازی fm200 در درجه اول در مناطق بسته با تهویه کنترل شده انجام می شود. اگرچه نمی توان از آنها برای مهار حریق مواد شیمیایی که اکسیژن خود را دارند یا در مناطقی که فلزات واکنشی وجود دارند،  استفاده کرد اما سیستم fm200  برای طیف وسیعی از خطرات مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی سیستم اطفا حریق fm200

طراحی سیستم fm200 در اکثر سیستم های گازی به صورت سفارشی می باشد تا بتوانند مطابق با مشخصات طراحی منطقه نصب یا پروژه، آتش را اطفا کنند.

این سیستم می تواند به عنوان یک سیستم تک منطقه ای یا چند منطقه ای ساخته شود که از یک سیگنال پنوماتیک، هیدرولیک، الکتریکی یا نازل دستی استفاده می کند.

تعداد کل سیلندرهای این سیستم نیز متغیر است و بر اساس حجم منطقه حفاظت شده و غلظت آن مورد نیاز برای خاموش شدن مطلوب محاسبه می شود. علاوه بر این، این سیستم  به طور استاندارد در یک قاب باز ساخته شده است، اما در صورت نگرانی از انجماد لوله ها، در یک کابینت عایق نیز موجود است.

سیستم اطفا حریق fm200 چگونه کار می کند؟

سیستم fm200 با ایجاد اختلال در مثلث آتش، حریق را خاموش می کند. مثلث آتش از گرما، اکسیژن و منبع سوخت تشکیل شده و با حذف یکی از این عناصر حریق خاموش می شود.  سيستم fm200 تحت فشار نیتروژن،  بدون آب قرار گرفته و پس از فعال شدن  آن به عنوان گاز، تخلیه می شود و با ایجاد اختلال از آزاد شدن گرما یا رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و واکنش شیمیایی  بین عناصر عامل ایجاد آتش را کمتر از 10 ثانیه به غلظت های اطفا حریق می رساند.

مزایای استفاده از سیستم fm200

  1. سیستم fm200 در فضای بسته از امنیت بالایی برخوردار است.

  2.  با توجه به اینکه سیستم اطفا حريق  پس مانده ای از خود باقی نمی گذارد آسیبی به تجهیزات  وسایل الکترونیکی و ماشین آلات نمی رساند.

  3. در مقایسه این عامل با سایر گاز ها گزینه ی مقرون به صرفه تر است.

  4. به دلیل اینکه با استفاده از مقدار کمی از این گاز آتش مهار می شود، سیلندرهای کوچکتر یا کمتری در مقایسه با سایر عوامل مانند Novec 1230  در اطفا حريق این سیستم گازی نیاز است.

  5. جایگزینی محبوب برای سیستم های مهار آتش هالون است.

اطفا حریقتفاوت بین سیستم گازی fm200 و CO2 چیست؟

سیستم FM 200 یک سیستم سازگار با محیط زیست، بی بو و تمیز است. نباید با سیستم CO2 اشتباه شود، سیستم های  FM 200 از نظر الکتریکی رسانا نیستند و برای انسان بی خطر هستند.

آیا اين گاز خطرناک است؟

میزان مسمومیت این گاز پایین بوده و با توجه به توصیه های سازندگان خطرات حاد یا طولانی مدت ایجاد نمی کند.  بخارات اطفاء حريق این سيستم تاثیری بر روی پوست و چشم ندارند، اما در صورت مایع بودن آن در اثر تماس، می توانند باعث سرمازدگی پوست یا چشم شوند.

استنشاق بیش از حد مجاز توصیه شده غلظت بالای بخارات FM-200، ممکن است سردرد، سرگیجه، از دست دادن هماهنگی، گیجی و در بدترین حالت، از دست دادن هوشیاری احساس شود. پیروی از دستورالعمل های سازندگان، این گاز برای استفاده کاملا ایمن است.

استفاده از سيستم اطفا حریق fm200  برای چه مکان هایی مناسب است؟

  • محل نگهداری تجهیزات مخابراتی

  • اتاق سرور و رایانش مرکزی

  • اتقاق های مانیتورینگ و کنترل

  • مراکز آرشیو اسناد و مدارک و بایگانی ها

  • موزه ها، نمایشگاه ها

  • مراکز نگهداری تجهیزات و مواد پزشکی و دارویی

  • مراکز و ذخیره سازی داده ها

اطفا حریق fm200

 نحوه فعال‌سازی سیستم FM200:

سیستم‌های FM200 به سه روش فعال می‌شوند: الکتریکال، مکانیکال و پنوماتیکی.

1) فعال‌سازی سیستم اطفای حریق FM200 به روش الکتریکال:

به کمک یک فعال‌ساز الکتریکی از طریق کنترل پنل مربوطه می‌توان شیر سیلندر را به طور اتوماتیک فعال کرد. انرژی لازم برای فعال‌سازی از طریق سیگنال الکتریکی که از پنل ارسال می‌شود قابل شناسایی است. در هنگام استفاده از فعال‌ساز الکتریکی، یک فعال‌ساز مکانیکی به عنوان روش جایگزین به تجهیز متصل می‌شود که امکان فعال‌سازی سیستم به صورت دستی را نیز فراهم می‌کند.

2) فعال‌سازی سیستم اطفای حریق FM200 به روش مکانیکی:

فعال‌سازی مکانیکی سیستم به کمک فعال‌ساز دستی که بر روی شیر مخزن یا فعال‌ساز الکتریکی نصب شده، انجام می‌شود. سیلندر با جداسازی پین ایمنی نصب شده بر روی فعال‌ساز و فشردن دستگیره فعال می‌شود. دریچه مخزن به کمک پین قرار گرفته بر روی فعال‌ساز باز می‌شود و امکان تخلیه محتویات سیلندر فراهم می‌شود.

3) فعال‌سازی سیستم اطفای حریق FM200 به روش پنوماتیکی:

فعال‌سازی پنوماتیکی به کمک فعال‌سازهای پنوماتیکی جانمایی شده بر روی سیلندرها انجام می‌شود.

خواص فیزیکی:

  1. نام شیمیایی :  HeptaFluoro Propane

  2. فرمول شیمیایی :  CF3CHFCF3

  3. نام محصول :  HFC-227ea

  4. وزن مولکولی: 170

  5. چگالی در حالت مایع: 1407 kg/m

  6. دمای بحرانی: 101.7C

  7. فشار بحرانی: 29.12 bar

  8. غلظت طراحی برای کلاس A حریق: 7.5%

  9. غلظت بدون اثر این گاز بر روی انسان (NOAEL) به درصد: 9%

  10. غلظت کم اثر این گاز بر روی انسان(NOAEL) به درصد: 10.5%

ﻣﺸﺨﺼﺎت ﺷﯿﻤﯿﺎﻳﯽ ﮔﺎز اطفا حریق fm200

  • درجه سمی بودن اطفا حریق fm200

درﺟﻪ ﺳﻤﯽ ﺑﻮدن ﮔﺎز FM200 ﺑﻪ اﻧﺪازه ای اﺳﺖ ﮐﻪ دررده ﮔﺎزهای ﭘﺎک (Clean Agent) ﻃﺒﻘـﻪ ﺑﻨـﺪی شده است وازآﻧﺠﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺳﻄﺢ ﻣﺴﻤﻮﻣﯿﺖ اﻳﺠﺎد ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ آن ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ از هالون ﮐﻤﺘﺮ اﺳﺖ ﻣـﯽ ﺗـﻮان از آن ﺑـﺎ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﮐﺎﻣﻞ در اﻣﺎﮐﻨﯽ ﮐﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﺣﻀﻮر داﺋﻤﯽ اﻓﺮاد درآنها وﺟﻮد دارد اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد.

  • تاثیر مخرب اطفا حریق fm200

ازآﻧﺠــﺎﻳﯽ ﮐــﻪ FM200 ﻓﺎﻗــﺪ ﺑﺮوﻣــﺎﻳﻦ ﻳــﺎ ﮐﻠــﺮاﻳﻦ ﻣــﯽ ﺑﺎﺷــﺪ ﺗــﺎﺛﯿﺮﻣﺨﺮب آن ﺑــﺮروی ﻻﻳــﻪ اوزن , ﮐــﻪ ﺑﺎﻣﻌﯿــﺎر ODP) Ozone Depletion Potential)ﺳﻨﺠﯿﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد, ﺑﺴﯿﺎرﻧﺎﭼﯿﺰاست ودرﺣﺪ ﺻﻔﺮارزﻳﺎﺑﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.

  • پسماند اطفا حریق fm200

ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﮔﺎز FM 200  ﭘـﺲ از آزاد ﺷـﺪن هیچ ﻣـﺎده ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧـﺪه ای درﻣﺤـﯿﻂ ازﺧـﻮد ﺑﺠـﺎی ﻧﻤـﯽ ﮔـﺬارد (No Residue) و ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺗﻤﯿﺰﮐﺮدن ﻣﺤﯿﻂ ﭘﺲ ازاﻃﻔﺎ ﻧﺪارد.

ﭘﺲ از آزاد ﺷﺪن ودرﺻﻮرت ﺷﺮﮐﺖ ﻧﮑﺮدن درﭼﺮﺧﻪ ﺣﺮﻳﻖ ﮔﺎز FM200 ﺑﯿﻦ ٣١ ﺗـﺎ٤٢   ﺳـﺎل درﻣﺤـﯿﻂ زﻳﺴـﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ

  • غلظت

ﺑﻪ ﻃﻮرﻣﻌﻤﻮل ﻏﻠﻈﺖ طراحی گاز fm200 هفت درﺻﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻧﺴـﺒﺖ ﻗـﺪرت اﻃﻔﺎء ﮐﻨﻨﺪﮔﯽ درواﺣﺪ ﺟﺮم اﻳﻦ ﮔﺎز ﺗﺎ ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ توجهی اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﺑﺪ.

Table of Contents