معرفی اطفاء حریق IG55

اطفاء حریق IG55

  • اطفاء حریق IG55

  • با از رده خارج شدن اطفا کننده های حریق گازی مانند CO2،Halon 1301 به دلیل اثر تخریبی آنها بر روی محیط زیست، گازهای بی اثر به عنوان جایگزین مناسبی برای این سیستم ها تبدیل شدند .برای استفاده از این سیستم ها باید موارد زیر را در نظر گرفت : امنیت برای افراد،تجهیزات و محیط زیست که از نیازهای طبیعی اولیه هستند به علاوه ی تاثیر گذاری موثر ،پاکیزگی و درصد خسارت های جانبی.

  • حفظ زندگی:

  • علیرغم وجود سیستم های اعلام حریق و امکان تخلیه محیط  تحت حفاظت از افراد، پیش از اینکه سیستم اطفا حریق فعال شود ممکن است شرایطی غیر قابل پیش بینی رخ دهد که مانع تخلیه سریع گردد و اینجاست که اهمیت یک سیستم اطفا حریق ایمن برای فضاهایی که در معرض رفت و آمد افراد می باشند، نمود پیدا می کند. تقریبا تمام انواع حریق در سطح اکسیژن زیر 15%  مشتعل می شوند. سیستم اطفا حریق IG55 با کاهش سطح اکسیژن به محدوده ی 12.5-10.5% (محدوده ای که برای تنفس انسان برای مدت ک.تاهی مناسب است.) حریق را اطفا می کند.

  • یکی از مزایای سیستم اطفا حریق IG55 این است که در هنگاه تخلیه مه تولید نمی کند. این امر افراد را جهت فرار و یا یافتن محل خروج یاری می نماید.علاوه بر این گاز IG55 گازی غیر سمی بوده و از آن مهم تر این گاز به هیچ عنوان تجزیه نمی شود و برای تجهیزات خطر و خسارت ندارد. در حالیکه در هالوکربن ها مقدار قابل توجه و خطرناکی از هیدروژن فلوراید در زمان تماس با حریق تولید می گردید. حفاظت از تجهیزات: سیستم اطفا حریق IG55 سیستمی مناسب جهت حفاظت تجهیزات می باشد. بر این اساس IG55هیچ گونه افزایش حرارت ناگهانی تولید نمی کندکه منجر به خسارات به تجهیزات شود.هیچ ماده ای دیگر هنگام برخورد با گرما و آتش از خود تولید نمی کند.   هیچ پسماندی از خود بجای نمی گذارد و بدون رنگ ،بدون بو و کاملا غیر رسانای الکتریکی می باشد. به همین دلایل است که سیستم اطفا حریق IG55 یک سیستم ایده آل برای حفاظت از مراکز اکترونیکی حساس با ارزش های بسیار بالا می باشد. IG55 همچنین برای حریق های کلاس B مربوط به مایعات قابل اشتعال و کلاس A مربوط به مواد جامد مانند چوب ، پارچه ، کاغذ و … کاربرد دارد. گاز IG55 یک اطفا کننده ی دوستدار محیط زیست است که ترکیبی از گازهای معروف نیتروژن و آرگون می باشد که در هوایی که تنفس می کنیم نیز وجود دارند. در واقع گاز IG55 هیچ گونه تاثیر منفی بر روی محیط زیست نداشته و این بدین معنی است که : میزان تخریب لایه اوزون در آن صفر است. امکان تاثیر بر روی روند گرم شدن زمین صفر است. ماندگاری در اتمسفر در آن صفر است. وقتی گاز IG55 تخلیه می گردد اجزای تشکیل دهنده آن به اتمسفر بازگشته و جزئی از آن می شوند و از آنجا که IG55 یک ترکیب شیمیایی نیست لذا هیچ گاه محدودیتی برای استفاده از آن در آینده نخواهد بود،در واقع شما باید هوا و تنفس زا ممنوع کنید تا بتوانبد IG55 را محدود نمایید. با در نظر گرفتن این نکته که استفاده از سیستم اطفای حریق CO2 ممنوع شده است سیستم اطفا حریقIG55   می تواند بدون هیچ محدودیت محیط زیستی مورد استفاده قرار گیرد.   طراحی و عملکرد سیستم :

  • طراحی و اجرای سیستم اطفا حریق IG55 بر اساس استاندارد NFPA2001 انجام گیرد. این سیستم یک سیستم از نوع TFT می باشد که به موجب آن میزان مشخصی از گاز در فضای سر بسته ی تحت پوشش جهت اطفا آتش تخلیه می شود.گاز IG55 در سیلندرهای تحت فشار با فشاری حدود 200 تا 300 بار نگهداری می شوند.این سیستم قابلیت فعال شدن به صورت الکتریکال از طریق کنترل پنل و بصورت دستی از طریق شیر تخلیه و فشار گاز تخلیه شده از 200 بار به کمتر از 60 بار بعد از منیفولد کاهش می یابد.طراحی این سیستم به گونه ای است که 95% گاز در مدت 60 ثانیه در فضای تحت حفاطت تخلیه می گردد. استفاده از چند مخزن نیز برای طراحی با فواصل زیاد امکان پذیر است . در صورت وجود نگرانی ،محل نگهداری مخازن می تواند دور ار منطقه ی خط قرار داشته باشد. کاربرد های سیستم اطفا حریق گازی IG55 : مراکز تلفن،مراکز ارتباطی، ایستگاه های مخابراتی ، موزه ها و کتابخانه ها ،دیتاسنتر ها،اتاق های کامپیوتر و برق،اتاق های سرور ، آزمایشگاه ها، داروخانه ها و صنایع دارویی.

شرکت تارنمای طلایی

18 سال سابقه در زمینه اطفاء حریق

Table of Contents